Workshop boomkikkers.

Boomkikker - European treefrog.
Boomkikker - European treefrog.

Het is zondagmorgen 17 juli 2016. Ik ben zoals altijd zeer vroeg uit de veren en ik heb maar een ding in mijn hoofd en dat is de workshop boomkikkerfotografie, verzorgd door Peter Lambrichs.

Aangezien ik geen eigen vervoer heb, komt Peter me rond 08.15 uur oppikken in Vaals, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank.

Na een ritje van ongeveer een half uurtje arriveren we dan op de plek van afspraak. Er is nog ruim tijd voor een lekkere koffie. Beetje bij beetje arriveren de deelnemers en rond kwart voor tien vertrekken we dan richting boomkikkerland.

Na een kort ritje arriveren we op de parkeerplaats en niet veel later zijn we onderweg richting het leefgebied van deze mooie (en vrij zeldzame) kikkersoort.

We zijn net een pad ingeslagen waar de eerste braamstruiken staan en jawel hoor, de eerste boomkikkers worden reeds waargenomen. Het is een vrij smal pad en om niet elkaar in de weg te lopen, loop ik een stukje door, samen met Liesbeth, die helemaal uit Capelle ad Ijssel is gekomen om de boomkikkers vast te leggen.

Mij ontgaat niet zo heel veel  in de natuur en vrijwel onmiddelijk spot ik een boomkikkertje. Niet lang daarna staat de eerste boomkikker bij Liesbeth (en mezelf) op de camera.

Als we bezig zijn op een plek, loopt Peter al eens een stuk vooruit om te kijken wat zich verderop afspeelt. Vrijwel de gehele dag is het bingo wat boomkikkers betreft, of het nu jongere of oudere dieren betreft.

Tussendoor let Peter nauwlettend op de techniek/camera instellingen van de deelnemers en vertelt ook zeer interessante informatie over dit fraaie beestje.

 

Tegen vier uur ’s middags wordt er besloten om in te pakken, want er zijn immers mensen die nog een flink stuk terug moeten rijden. Na nog ergens een koffie/frisdrank genuttigd te hebben tijdens het napraten en enkele Facebook contacten te hebben vastgelegd, vertrek ik dan met Peter richting Vaals.

Zeer voldaan arriveer ik thuis tegen 18.00 uur en besluit na het opruimen en schoonmaken van de spullen om maar meteen te starten met het bewerken van enkele foto’s.

Het was een topdag, met een workshopleider die weet wat hij doet en waar hij over praat. Ik kan een dergelijke workshop dan ook maar aanbevelen aan mensen die hier interesse in hebben. Het is het meer dan waard!!!

Voor meer informatie over oa. workshops van Peter Lambrichs, dit is de link naar zijn website:

http://www.peterlambrichs.nl/

Boomkikker - European treefrog.
Boomkikker - European treefrog.

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Bertus (dinsdag, 19 juli 2016 07:58)

    Leuk artikel Jurgen

  • #2

    Jos van der Wijst (dinsdag, 19 juli 2016 09:18)

    Mooi geschreven. Ik heb ook al mooie foto's voorbij zien komen op facebook. Ik ga samen met een broer van mij (die helemaal uit Soest moet komen) op 30 juli de boomkikker foto workshop van Peter volgen. Gezien jullie reacties, belooft het een mooie dag te worden.

  • #3

    Alida (dinsdag, 19 juli 2016 17:34)

    Prachtige foto's weer van jouw hand. Lijkt mij ook wel heel bijzonder deze workshop.

  • #4

    Ton Bos (dinsdag, 19 juli 2016 21:15)

    Leuk stuk, Jurgen. En ik zie mooie beelden van de boomkikker langs komen, met een fraaie eigen kijk hierop. IK ben benieuwd of er nog meer volgt.

    Gr.
    Ton

  • #5

    Peter Lambrichs (donderdag, 21 juli 2016 19:22)

    Mooi geschreven blog, Jurgen.
    En natuurlijk bedankt voor jouw complimenten.

    Groet,
    Peter

  • #6

    Elma Vonk (maandag, 08 augustus 2016 10:55)

    Wat een mooi blog Jurgen. Wij hebben gisteren deze workshop gevolgd en ik kan het alleen maar met je eens zijn. Een fantastische workshop en ontzettend veel geleerd van Peter. En tegelijkertijd gezellig. Vriendelijke groet, Elma