Op zoek naar de goudhaan.

Het goudhaantje - Goldcrest.
Het goudhaantje - Goldcrest.

Afgelopen zaterdag was ik, zoals gewend, weer vroeg uit de veren. Ik wist hoe laat de zon opkwam, zo rond 08.00 uur, dus ben ik rond half 8 vertrokken. Mijn doel was om paddenstoelen te fotograferen, ik had de macrolens en gorillapod in de rugzak. Nou ……… ik heb die dag geen paddenstoel gezien.

Ik was net onderweg toen ik al een ree zag dat wegsprintte, helaas was het nog te donker om een fatsoenlijke foto te kunnen maken. Niet veel later zag ik ook een vos rondsnuffelen in een wei, die heb ik wel kunnen vastleggen, alhoewel op grote afstand en met ISO 3200 (om een sluitertijd te krijgen van 1/80). Ik was hoe dan ook blij met de waarneming en beleving hiervan, want een vos kom je uiteraard niet elke dag tegen.

Eenmaal in het bos aangekomen zag ik al vrij snel dat het vinden van paddenstoelen een vrij kansloze missie was. Na een paar uurtjes gestruind te hebben besloot ik een pitstop te maken in Boscafé Het Hijgend Hert.

Omdat ik ’s morgens al genoeg goudhaantjes hoorde en ook een enkele gezien had, besloot ik om terug te keren naar een plek waar ik ze al eens vaker gezien had in het verleden. En ja hoor, ze waren er !!!

Ze vinden is al lastig, ik ga meestal op het geluid af, want je ziet ze bijna niet. Ze zitten vrijwel altijd in de dekking en zijn constant in beweging.

Ik heb er 2 uurtjes gestaan en dan is het een kwestie van ze in de gaten houden en hopen op die zeldzame momenten dat ze eens (tamelijk) vrij gaan zitten.

Na heel wat missers kon ik die middag toch nog wat foto’s maken waar ik meer dan tevreden mee ben, eens temeer omdat het zo lastig is om deze fraaie vogeltjes vast te leggen.

Zeer voldaan terug gewandeld richting Vaals. Een dag die ik anders had gepland, had toch nog een hele leuke afloop.

Groeten, Jurgen.

 

Goudhaan - Goldcrest.
Goudhaan - Goldcrest.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Frans Pelzer (dinsdag, 11 oktober 2016 07:58)

    Mooi verhaal koempel , ook heel herkenbaar. Knap van je dat je zo veel geduld kunt opbrengen voor die ene foto . Maar......... het wordt dan ook meer dan beloond. Foto's zijn prachtig.

  • #2

    Wim groenewegen (dinsdag, 11 oktober 2016 18:13)

    Prachtig verhaal vriend,en complimenten ,klasse foto,s,zo zie je maar weer geduld wordt beloond