Amsterdamse Waterleiding Duinen (AWD).

Vrijdag 21 oktober 2016 was het dan zover, mijn trip naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen oftewel de AWD. 

Ik vertrok reeds om 6 uur 's morgens met de bus naar Maastricht en vandaar uit met de trein richting Zandvoort ad Zee, met 1 overstap in Amsterdam.

Nadat ik in hotel gearriveerd was en even had bijgepraat met de eigenaren (die ik nog kende van een vorig bezoek), pakte ik snel de fotospullen bijeen en vertrok richting de ingang van het park. Een dagkaartje kostte maar 1.50 euro.

Ik was al goed voorbereid van tevoren en wist precies waar ik heen moest lopen voor de damherten bronst. Al snel hoorde ik op afstand het geburl van de damhert mannen, echt mooi om te horen.

Vrij vlug zag ik dat het in het bos veel te druk was qua mensen, waar sommigen als het ware achter de herten aanrenden. Daarom besloot ik om het in de weien rondom het grote bos te proberen en al snel hoorde ik het gekletter van geweien in de buurt. Het eerste gevecht kon ik meteen vastleggen. 

Later op de dag ben ik nog bekenden tegengekomen van mijn Veluwe trip van vorig jaar en ik heb toen met Ria, Willy, Dinant, Megriete en nog wat andere personen de rest van de dag in het park doorgebracht. Het was uitermate gezellig en we konden die dag ook nog wat vosjes op de plaat zetten. Op het einde van de dag nog lekker frietjes gegeten bij Ria thuis, samen met Willy en Dinant en nog wat nagepraat. Moe maar voldaan was de eerste dag ten einde gekomen, met een vastgelegd gevecht en dat was in feite mijn hoofddoel!!!

Ik kan een heel verhaal gaan schrijven over de andere dagen, maar probeer het toch kort te houden.

Ook de 2e en 3e dag heb ik me prima vermaakt in het mooie natuurgebied. Elke morgen vroeg uit bed en rond zonsopkomst het park in. Ik moest nog een minuutje of 20 lopen vanaf het hotel richting ingang Zandvoortse laan. 's Morgens was het nog niet zo druk qua mensen en kon ik volop genieten van het mooie landschap en het imponerende geluid van de burlende herten. Ik ben ook enkele bekenden tegengekomen, die ik ken via Facebook. Naast damherten en vossen, heb ik onder andere ook grote gele kwikstaart, goudhaantje en staartmees kunnen vastleggen.

Vooral de 3e dag was de dag van de gevechten. Waar veel mensen in het bos verbleven, koos ik voor de open vlakte. Ik ging dan ergens aan de rand staan, soms wel een uur of langer, en wachtte op de actie. Zo heb ik diverse gevechten op open terrein en zelfs paringen kunnen vastleggen. Geduld en rust werden beloond.

's Avonds ging ik dan lekker een strandwandeling maken en daarna een hapje eten in Zandvoort.

 

Maandagmorgen weer naar het Limburgse land teruggekeerd. Ik heb genoten van dit mooie gebied en heb leuke en gezellige mensen ontmoet. Volgend jaar ga ik zeker weer terug voor de bronst.

Dan zal het wellicht moeilijker worden om ze zo te kunnen vastleggen, want er zullen binnenkort een hoop herten worden afgeschoten. 

Enkele foto's zijn hieronder te bekijken.

Groetjes, Jurgen.

Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Sjoerd van Luit (maandag, 31 oktober 2016 13:54)

    Geweldig Jurgen mooie Blog goed te horen dat je het leuk vond volgend jaar hoop ik je te ontmoeten

  • #2

    Carola Schellekens (maandag, 31 oktober 2016 19:03)

    Mooi verslag. Mede doordat je zo geduldig bent heb je vele mooie en bijzondere momenten kunnen vastleggen. Natuurlijk weer mooie foto's, maar dat spreekt eigenlijk vanzelf. Ik ben niet anders gewend van je.

  • #3

    Willy (maandag, 31 oktober 2016 19:23)

    Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt Jurgen. Het was zeker gezellig in de AWD en 's avonds bij Ria. Jouw geduld is zeker beloond met heel mooie foto's maar dat zijn we van je gewend. Je blog is ook erg mooi. Groetjes

  • #4

    John Groenenberg (maandag, 31 oktober 2016 19:49)

    Mooi verhaal met prachtige foto's

  • #5

    wimmy (dinsdag, 01 november 2016 05:58)

    prachtig geschreven,en heel groot compliment vriend,geweldige foto,s