In het land van de Bever.

Toen Peter Lambrichs bekend maakte dat er een Beversafari zou plaatsvinden, was ik er als de kippen bij. Vaak had ik sporen gevonden, maar gezien had ik hem nog nooit. Daar zou verandering in komen, die zaterdag 15 juni 2019.

Ik reed ’s middags met de bus van Vaals naar Maastricht, alwaar ik opgepikt werd door een andere deelnemer. Hartelijk dank nogmaals hiervoor.

Vandaar uit reden we naar de plek van afspraak, alwaar Peter en de 3e deelnemer reeds aanwezig waren. Er volgde een wandeling van bijna 2 uurtjes door bevergebied, waarbij Peter ons iets vertelde over dit dier, zoals zijn leefomgeving, voedsel etc. Je zag overal afgeknaagde takken en bomen, wissels en glijbanen, wat duidde op de aanwezigheid van de Bever. Ook werd aandacht besteed aan de beste instellingen m.b.t. het fotograferen van de bever. We gingen immers op het einde van de avond fotograferen bij steeds minder licht, dus juiste instellingen waren zeker belangrijk.

Na de wandeling troffen we ons op een andere plek met de persoon die ons met het bootje bracht naar het bevergebied. Toen we daar arriveerden ging de elektromotor aan en gleden we rustig en geruisloos door het water, zonder de boel te verstoren.

Er werden 2 ankers te water gelaten en toen lagen we (op gepaste afstand) van de plek waar de bevers verwacht werden.

Zo rond 20.00 uur spotten we de eerste dieren en het zouden er snel meer worden. Soms wel zoveel dat je niet meer wist waar je moest kijken. Ook zagen we regelmatig het IJsvogeltje jagen aan de kanten van het water. Genieten puur !!!

Een jonger nieuwsgierig dier kwam tot op circa 20 meter van de boot en bleef daar enkele minuten liggen om ons in de gaten te houden. Een teken dat de dieren zich in elk geval op hun gemak voelden en wij de nodige rust vertoonden. We konden ze fotografen op land, in het water liggend en uiteraard zwemmend. Alles werd goed in de gaten gehouden door Peter en de eigenaar van de boot met hun verrekijkers.

Naarmate de avond vorderde werd uiteraard het licht steeds minder en uiteindelijk werd besloten de ankers op te halen. Op de terugtocht over het water konden we nog genieten van het fraaie avondlicht.

Het was een super leuke en relaxte avond, waarbij ik met volle teugen heb genoten. Alleen het waarnemen van de bever vond ik al top, als je hem dan ook nog kunt vastleggen is het helemaal feest.

Nadat we een geschikte plek hadden gevonden om van de boot af te stappen, liepen we terug naar de auto’s.

Peter was zo goed om mij thuis af te zetten, waarvoor nogmaals hartelijk dank. Tegen elf uur waren we in Vaals. Slapen lukte nog niet want ik was nog aan het nagenieten van deze mooie avond. Tegen middernacht gingen dan uiteindelijk letterlijk en figuurlijk de rolluiken dicht. Ik moest immers zondagmorgen weer om half zes op pad om vlinders en libellen te fotograferen.

Dank aan de andere deelnemers voor de leuke en gezellig avond. Natuurlijk ook een hartelijke dank aan de eigenaar van het bootje voor het vervoer door dit zeer mooie gebied. En Peter, uiteraard bedankt voor de kundige en enthousiaste leiding die avond, ik heb wederom genoten.

Voor meer informatie kun je deze website bezoeken:

http://peterlambrichs.nl/

Tot slot dan nog enkele van de vele foto’s die ik die avond gemaakt heb. Voor mij persoonlijk een hele toffe avond die ik niet zal vergeten, daar in het land van de Bever.

Groetjes, Jurgen.

Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Yvonne (dinsdag, 18 juni 2019 08:57)

    Wat gaaf, leuk en mooi beschreven voelbaar dat je genoten hebt die avond. En natuurlijk super foto s.

  • #2

    Sandro (dinsdag, 18 juni 2019 09:40)

    Leuk om zo van je uitstapje mee te mogen genieten.

  • #3

    Marléne (dinsdag, 18 juni 2019 09:50)

    Zo als jij verteld is het net of men zelf een beetje erbij was
    Ik kan hier echt van genieten
    Heel mooie foto's

  • #4

    Wim groenewegen (donderdag, 20 juni 2019 04:33)

    Geweldig verhaal,gewoon genieten,en een heel groot compliment vriend,wat is de natuur toch geweldig

  • #5

    John Stevens (donderdag, 20 juni 2019 09:00)

    Heel boeiend verhaal Jurgen.
    Geweldig om de bevers van zo dichtbij mee te maken. Ook deze foto zijn weer prachtig. Ik geniet altijd zeer van je foto's. Bedankt Jurgen